PPRINCIPALELE ATRIBUTII ALE PRIMARULUI PE BAZA LEGII 215/2001
Art. 60. - (1) Primarul depune în faÅ£a consiliului local jurÄmântul prevÄzut la art. 32 alin. (1).
(2) Primarul care refuzÄ sÄ depunÄ jurÄmântul este considerat demisionat de drept.
Art. 61. - (1) Primarul îndeplineÅte o funcÅ£ie de autoritate publicÄ.
(2) Primarul asigurÄ respectarea drepturilor Åi libertÄÅ£ilor fundamentale ale cetÄÅ£enilor, a prevederilor ConstituÅ£iei, precum Åi punerea în aplicare a legilor, a decretelor PreÅedintelui României, a hotÄrârilor Åi ordonanÅ£elor Guvernului, a hotÄrârilor consiliului local; dispune mÄsurile necesare Åi acordÄ sprijin pentru aplicarea ordinelor Åi instrucÅ£iunilor cu caracter normativ ale miniÅtrilor, ale celorlalÅ£i conducÄtori ai autoritÄÅ£ilor administraÅ£iei publice centrale, ale prefectului, precum Åi a hotÄrârilor consiliului judeÅ£ean, în condiÅ£iile legii.
(3) Pentru punerea în aplicare a activitÄÅ£ilor date în competenÅ£a sa prin actele normative prevÄzute la alin. (2), primarul beneficiazÄ de un aparat de specialitate, pe care îl conduce.
(4) Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcÅ£ionale, în condiÅ£iile legii. Compartimentele funcÅ£ionale ale acestuia sunt încadrate cu funcÅ£ionari publici Åi personal contractual.
(5) Primarul conduce serviciile publice locale.
Art. 62. - (1) Primarul reprezintÄ unitatea administrativ-teritorialÄ în relaÅ£iile cu alte autoritÄÅ£i publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori strÄine, precum Åi în justiÅ£ie.
(2) Semnul distinctiv al primarului este o eÅarfÄ în culorile drapelului naÅ£ional al României.
(3) EÅarfa va fi purtatÄ, în mod obligatoriu, la solemnitÄÅ£i, recepÅ£ii, ceremonii publice Åi la celebrarea cÄsÄtoriilor.
(4) Modelul eÅarfei se stabileÅte prin hotÄrâre a Guvernului.
Art. 63. - (1) Primarul îndeplineÅte urmÄtoarele categorii principale de atribuÅ£ii:
a) atribuÅ£ii exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condiÅ£iile legii;
b) atribuţii referitoare la relaţia cu consiliul local;
c) atribuţii referitoare la bugetul local;
d) atribuÅ£ii privind serviciile publice asigurate cetÄÅ£enilor;
e) alte atribuţii stabilite prin lege.
(2) În temeiul alin. (1) lit. a), primarul îndeplineÅte funcÅ£ia de ofiÅ£er de stare civilÄ Åi de autoritate tutelarÄ Åi asigurÄ funcÅ£ionarea serviciilor publice locale de profil, atribuÅ£ii privind organizarea Åi desfÄÅurarea alegerilor, referendumului Åi a recensÄmântului. Primarul îndeplineÅte Åi alte atribuÅ£ii stabilite prin lege.
(3) În exercitarea atribuÅ£iilor prevÄzute la alin. (1) lit. b), primarul:
a) prezintÄ consiliului local, în primul trimestru, un raport anual privind starea economicÄ, socialÄ Åi de mediu a unitÄÅ£ii administrativ-teritoriale;
b) prezintÄ, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte Åi informÄri;
c) elaboreazÄ proiectele de strategii privind starea economicÄ, socialÄ Åi de mediu a unitÄÅ£ii administrativ-teritoriale Åi le supune aprobÄrii consiliului local.
(4) În exercitarea atribuÅ£iilor prevÄzute la alin. (1) lit. c), primarul:
a) exercitÄ funcÅ£ia de ordonator principal de credite;
b) întocmeÅte proiectul bugetului local Åi contul de încheiere a exerciÅ£iului bugetar Åi le supune spre aprobare consiliului local;
c) iniÅ£iazÄ, în condiÅ£iile legii, negocieri pentru contractarea de împrumuturi Åi emiterea de titluri de valoare în numele unitÄÅ£ii administrativ-teritoriale;
d) verificÄ, prin compartimentele de specialitate, corecta înregistrare fiscalÄ a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atât a sediului social principal, cât Åi a sediului secundar.
(5) În exercitarea atribuÅ£iilor prevÄzute la alin. (1) lit. d), primarul:
a) coordoneazÄ realizarea serviciilor publice de interes local prestate prin intermediul aparatului de specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice Åi de utilitate publicÄ de interes local;
b) ia mÄsuri pentru prevenirea Åi, dupÄ caz, gestionarea situaÅ£iilor de urgenÅ£Ä;
c) ia mÄsuri pentru organizarea executÄrii Åi executarea în concret a activitÄÅ£ilor din domeniile prevÄzute la art. 36 alin. (6) lit. a)-d);
d) ia mÄsuri pentru asigurarea inventarierii, evidenÅ£ei statistice, inspecÅ£iei Åi controlului efectuÄrii serviciilor publice de interes local prevÄzute la art. 36 alin. (6) lit. a)-d), precum Åi a bunurilor din patrimoniul public Åi privat al unitÄÅ£ii administrativ-teritoriale;
e) numeÅte, sancÅ£ioneazÄ Åi dispune suspendarea, modificarea Åi încetarea raporturilor de serviciu sau, dupÄ caz, a raporturilor de muncÄ, în condiÅ£iile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum Åi pentru conducÄtorii instituÅ£iilor Åi serviciilor publice de interes local;
f) asigurÄ elaborarea planurilor urbanistice prevÄzute de lege, le supune aprobÄrii consiliului local Åi acÅ£ioneazÄ pentru respectarea prevederilor acestora;
g) emite avizele, acordurile Åi autorizaÅ£iile date în competenÅ£a sa prin lege Åi alte acte normative;
h) asigurÄ realizarea lucrÄrilor Åi ia mÄsurile necesare conformÄrii cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeanÄ în domeniul protecÅ£iei mediului Åi gospodÄririi apelor pentru serviciile furnizate cetÄÅ£enilor.
(6) Pentru exercitarea corespunzÄtoare a atribuÅ£iilor sale, primarul colaboreazÄ cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor Åi celorlalte organe de specialitate ale administraÅ£iei publice centrale din unitÄÅ£ile administrativ-teritoriale, precum Åi cu consiliul judeÅ£ean.
(7) Numirea conducÄtorilor instituÅ£iilor Åi serviciilor publice de interes local se face pe baza concursului organizat potrivit procedurilor Åi criteriilor aprobate de consiliul local, la propunerea primarului, în condiÅ£iile legii. Numirea se face prin dispoziÅ£ia primarului, având anexat contractul de management.
Art. 64. - (1) În exercitarea atribuÅ£iilor de autoritate tutelarÄ Åi de ofiÅ£er de stare civilÄ, a sarcinilor ce îi revin din actele normative privitoare la recensÄmânt, la organizarea Åi desfÄÅurarea alegerilor, la luarea mÄsurilor de protecÅ£ie civilÄ, precum Åi a altor atribuÅ£ii stabilite prin lege, primarul acÅ£ioneazÄ Åi ca reprezentant al statului în comuna sau în oraÅul în care a fost ales.
(2) În aceastÄ calitate, primarul poate solicita prefectului, în condiÅ£iile legii, sprijinul conducÄtorilor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor Åi ale celorlalte organe de specialitate ale administraÅ£iei publice centrale din unitÄÅ£ile administrativ-teritoriale, dacÄ sarcinile ce îi revin nu pot fi rezolvate prin aparatul de specialitate.
Art. 65. - AtribuÅ£iile de ofiÅ£er de stare civilÄ Åi de autoritate tutelarÄ pot fi delegate Åi secretarului unitÄÅ£ii administrativ-teritoriale sau altor funcÅ£ionari publici din aparatul de specialitate cu competenÅ£e în acest domeniu, potrivit legii.
Art. 66. - (1) Primarii comunelor pot angaja, în limita numÄrului maxim de posturi aprobate, un consilier personal. Primarii oraÅelor, municipiilor Åi ai municipiilor reÅedinÅ£Ä de judeÅ£ pot înfiinÅ£a, în limita numÄrului maxim de posturi aprobate, cabinetul primarului, compartiment distinct format din:
a) maximum 3 persoane la oraÅe Åi municipii;
b) maximum 5 persoane la municipii reÅedinÅ£Ä de judeÅ£.
(2) Personalul prevÄzut la alin. (1) este numit Åi eliberat din funcÅ£ie de cÄtre primar.
(3) Personalul prevÄzut la alin. (1) îÅi desfÄÅoarÄ activitatea în baza unui contract individual de muncÄ pe duratÄ determinatÄ, încheiat în condiÅ£iile legii, pe durata mandatului primarului.
(4) AtribuÅ£iile personalului prevÄzut la alin. (1) se stabilesc prin dispoziÅ£ie a primarului.
Art. 67. - (1) Primarul general al municipiului BucureÅti, asimilat demnitarului, poate înfiinÅ£a în limita numÄrului maxim de posturi aprobate, cabinetul primarului general, compartiment distinct, care cuprinde urmÄtoarele funcÅ£ii de execuÅ£ie de specialitate: directorul de cabinet, 3 asistenÅ£i de cabinet, 8 consilieri personali, 2 secretari personali Åi 2 curieri personali.
(2) Salarizarea personalului din cadrul cabinetului primarului general al municipiului BucureÅti se va face potrivit cap. II lit. B din anexa nr. 1 la OrdonanÅ£a Guvernului nr. 3/2006 privind creÅterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului bugetar salarizat potrivit OrdonanÅ£ei de urgenÅ£Ä a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazÄ pentru personalul contractual din sectorul bugetar Åi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II Åi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazÄ în sectorul bugetar Åi a indemnizaÅ£iilor pentru persoane care ocupÄ funcÅ£ii de demnitate publicÄ, aprobatÄ cu modificÄri prin Legea nr. 323/2006.
Art. 68. - (1) În exercitarea atribuÅ£iilor sale primarul emite dispoziÅ£ii cu caracter normativ sau individual. Acestea devin executorii numai dupÄ ce sunt aduse la cunoÅtinÅ£Ä publicÄ sau dupÄ ce au fost comunicate persoanelor interesate, dupÄ caz.
(2) Prevederile art. 48 Åi ale art. 49 alin. (2) se aplicÄ în mod corespunzÄtor.
Art. 69. - (1) Mandatul primarului este de 4 ani Åi se exercitÄ pânÄ la depunerea jurÄmântului de cÄtre primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organicÄ, în caz de rÄzboi, calamitate naturalÄ, dezastru sau sinistru deosebit de grav.
(2) Mandatul primarului înceteazÄ de drept în condiÅ£iile legii statutului aleÅilor locali, precum Åi în urmÄtoarele situaÅ£ii:
a) dacÄ acesta se aflÄ în imposibilitatea exercitÄrii funcÅ£iei datoritÄ unei boli grave, certificate, care nu permite desfÄÅurarea activitÄÅ£ii în bune condiÅ£ii timp de 6 luni pe parcursul unui an calendaristic;
b) dacÄ acesta nu îÅi exercitÄ, în mod nejustificat, mandatul timp de 45 de zile consecutiv.
(3) În cazurile prevÄzute la alin. (2), prefectul, prin ordin, ia act de încetarea mandatului primarului.
(4) Ordinul prefectului poate fi atacat de primar la instanÅ£a de contencios administrativ în termen de 10 zile de la comunicare.
(5) InstanÅ£a de contencios administrativ este obligatÄ sÄ se pronunÅ£e în termen de 30 de zile. În acest caz, procedura prealabilÄ nu se mai efectueazÄ, iar hotÄrârea primei instanÅ£e este definitivÄ Åi irevocabilÄ.
(6) Data organizÄrii alegerilor pentru funcÅ£ia de primar se stabileÅte de Guvern, la propunerea prefectului. Acestea se organizeazÄ în termen de maximum 90 de zile de la expirarea termenului prevÄzut la alin. (4) sau de la data pronunÅ£Ärii hotÄrârii instanÅ£ei, în condiÅ£iile alin. (5).
Art. 70. - (1) Mandatul primarului înceteazÄ ca urmare a rezultatului unui referendum local având ca obiect demiterea acestuia, organizat în condiÅ£iile legii, conform procedurii prevÄzute la art. 55 alin. (3)-(7).
(2) Referendumul pentru încetarea mandatului primarului se organizeazÄ ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de locuitorii comunei, oraÅului sau municipiului, ca urmare a nesocotirii de cÄtre acesta a intereselor generale ale colectivitÄÅ£ii locale sau a neexercitÄrii atribuÅ£iilor ce îi revin, potrivit legii, inclusiv a celor pe care le exercitÄ ca reprezentant al statului.
(3) Cererea va cuprinde motivele ce au stat la baza acesteia, numele Åi prenumele, data Åi locul naÅterii, seria Åi numÄrul buletinului sau ale cÄrÅ£ii de identitate Åi semnÄtura olografÄ ale cetÄÅ£enilor care au solicitat organizarea referendumului.
(4) Organizarea referendumului trebuie sÄ fie solicitatÄ, în scris, de cel puÅ£in 25% dintre locuitorii cu drept de vot. Acest procent trebuie sÄ fie realizat în fiecare dintre localitÄÅ£ile componente ale comunei, oraÅului sau municipiului.
Art. 71. - (1) Mandatul primarului se supendÄ de drept numai în cazul în care acesta a fost arestat preventiv. MÄsura arestÄrii preventive se comunicÄ de îndatÄ de cÄtre instanÅ£a de judecatÄ prefectului care, prin ordin, constatÄ suspendarea mandatului.
(2) Ordinul de suspendare se comunicÄ de îndatÄ primarului.
(3) Suspendarea dureazÄ pânÄ la încetarea situaÅ£iei prevÄzute la alin. (1).
(4) DacÄ primarul suspendat din funcÅ£ie a fost gÄsit nevinovat, acesta are dreptul, în condiÅ£iile legii, la plata drepturilor salariale corespunzÄtoare perioadei în care a fost suspendat.
(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplicÄ Åi viceprimarului.
Art. 72. - (1) În caz de vacanÅ£Ä a funcÅ£iei de primar, precum Åi în caz de suspendare din funcÅ£ie a acestuia, atribuÅ£iile ce îi sunt conferite prin prezenta lege vor fi exercitate de drept de viceprimar sau, dupÄ caz, de unul dintre viceprimari, desemnat de consiliul local cu votul secret al majoritÄÅ£ii consilierilor locali în funcÅ£ie.
(2) În situaÅ£ia prevÄzutÄ la alin. (1), consiliul local poate delega, prin hotÄrâre, din rândul membrilor sÄi, un consilier local care va îndeplini temporar atribuÅ£iile viceprimarului.
(3) În situaÅ£ia în care sunt suspendaÅ£i din funcÅ£ie, în acelaÅi timp, atât primarul, cât Åi viceprimarul, consiliul local deleagÄ un consilier local care va îndeplini atât atribuÅ£iile primarului, cât Åi pe cele ale viceprimarului, pânÄ la încetarea suspendÄrii.
(4) DacÄ devin vacante, în acelaÅi timp, atât funcÅ£ia de primar, cât Åi cea de viceprimar, consiliul local alege un nou viceprimar, prevederile alin. (1) Åi (2) aplicându-se pânÄ la alegerea unui nou primar. Data organizÄrii alegerilor pentru funcÅ£ia de primar se stabileÅte de Guvern, la propunerea prefectului. Alegerile se organizeazÄ în termen de maximum 90 de zile de la vacantarea funcÅ£iei de primar.